Senarai Blog Saya

Jumlah Paparan Halaman

Halaman

Catatan Popular

Rabu, 26 Mei 2010

Kesatuan Menjana Kegemilangan


Sesungguhnya Allah S.W.T mengasihi orang berjihad di jalanNya dalam satu barisan seoalah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh

(Al-Saff : 4)


Saya ingin mengajak anda menjengah ulasan atau kupasan mengenai ayat al-Quran di atas yang telah disyarahkan oleh dua orang guru saya dalam pengurusan dan kepimpinan. Kedua-duanya saya dapat dalam dua program yang berbeza, juga benua yang tidak serupa.


Namun menariknya, kedua-dua mereka telah ditarbiah dalam sebuah kampus kepimpinan yang sama iaitu Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Mereka juga semasa di era kepimpinan masing-masing memacu lajnah dakwah PMRAM walaupun di atas jawatan yang berbeza. Menarik bukan?


Kupasan Pertama :


Dalam ayat ini Allah ingin menjelaskan kepada kita bahawa Dia amat mengasihi orang yang melaksanakan gerak kerja Islam secara berorganisasi atau bepersatuan. Dengan itu akan terbentuknya sebuah kesatuan baik dari sudut perancangan mahupun tindakan.


Cuba kita renung dan fikirkan perumpamaan bangunan dalam firman Allah SWT tersebut dengan sebuah organisasi. Sebuah bangunan dibina melalui kombinasi susunan batu-bata yang mana kesemuanya mempunyai peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam memastikan bangunan tersebut tetap teguh dan utuh.


Batu-bata yang berada di bawah tidak boleh mengatakan bahawa teguhnya sesebuah bangunan adalah disebabkan mereka dan begitu juga batu-batu yang berada di atas. Ini kerana, kekuatan sesebuah bangunan itu ditunjangi oleh rangkaian dari semua batu-bata yang membentuk bangunan tersebut.


Justeru, kejayaan sesebuah organisasi (khususnya PMRAM) bukannya disebabkan oleh kehebatan seseorang individu (Presiden, Badan Pengurus dll), akan tetapi melalui kerjasama yang terhasil dari kesatuan (pimpinan dan ahli) yang dikemaskan dengan ukhuwwah Islamiah bersimpulkan ribat al-Iman.


Kupasan Kedua :


Gerak kerja Islam perlu kepada satu kerjasama yang kolektif. Kolektif dari sudut perancangan, juga kolektif dari sudut tindakan. Semua individu yang menganggotai sesebuah organisasi perlu berperanan bagi merealisasikan objektif penubuhan persatuan tersebut.


Allah AWT telah mengajar kita melalui firmannya ini sebagai penjelasan tentang pentingnya kerja berkumpulan.


Di dalam ayat ini, Allah umpamakan gerak kerja Islam dengan sebuah binaan. Tertegaknya sebuah binaan ataupun bangunan terhasil dari kombinasi pasir, simen, batu-bata dan sebagainya yang diperlukan untuk membuat sebuah bangunan.


Di sini, dapatlah kita fahami bahawa pada sebuah bangunan, perlu kepada adanya pasir, perlu kepada adanya simen begitu juga batu-bata dan bahan-bahan lain. Jika kita hanya letakkan batu-batu sahaja tanpa kita simenkannya, mustahil sebuah bangunan akan wujud. Jika kita bancuh simen dengan air tanpa kita sapukan di permukaan susunan batu-bata, maka simen tersebut akan keras begitu sahaja.


Begitulah bandingannya dengan kita dalam berorganisasi. Ada di antara kita yang perlu menjadi simen. Ada di antara kita yang perlu menjadi pesir. Ada juga di antara yang menjadi batu-bata, kapur, air, cat dan sebagainya.


Dengan adunan bahan-bahan tadi, tegaklah sebuah bangunan yang tersergam indah. Bukan sahaja cantik, bahkan tegap dan kuat serta mampu melindungi penghuninya.


Kesimpulan : “Bersatu Teguh Bercerai Roboh”



Tiada ulasan:

Catat Ulasan