Senarai Blog Saya

Jumlah Paparan Halaman

Halaman

Catatan Popular

Sabtu, 21 Ogos 2010

Ikut Susur Ke Arah Kejayaan


Kejayaan yang ingin kita kecapi dalam hidup ini terlalu banyak. Kita juga sentiasa mengharapkan kejayaan dalam setiap perkara yang kita lakukan di dunia ini. Kejayaan dalam hidup di dunia dan juga hidup selepas mati.

Dalam konteks pengajian pula, kita amat menagihkan kejayaan yang cemerlang dalam pembelajaran. Melayakkan kita untuk mendapat segulung ijazah mahupun pelbagai anugerah dari kecemerlangan yang kita perolehi. Anugerah dan ijazah mampu mengesat peluh dan keringat ibu bapa kita yang telah menggadai tenaga mereka demi melihat keselesaan kita dalam pengajiaan.

Terlalu ramai dikalangan kita yang mengharapkan kejayaan tersebut datang dengan cara mudah. Hanya mengimiginasikannya di minda tanpa perlu bersusah payah untuk menggapai matlamat tersebut. Tidak ringan badan untuk mendaki tangga ke perpustakaan dan berkurung di dalamnya untuk menuju ke arah impian yang menjadi lakaran minda.

Inilah suatu sindrom yang amat membahaya. Apabila virus ini mula menghinggapi tubuh kita, maka wabak malas akan menular ke seluruh tubuh kita. Maka, jika tanya kepada mereka yang ditulari wabak ini, kenapa kalian tidak bersungguh-sungguh? Pasti jawapan mereka tentunya “MALAS”. Selepas itu, mereka pula akan bertanya, bagaimana hendak menghindari sifat malas? Apa yang perlu dijawab jika soalan diajukan kepada kita? Bagi saya, kita perlu mejawab, “Anda kena rajin”. Saya ulangi, RAJIN.

Untuk berjaya sebenarnya mudah. Susuri jalan ke arah kejayaan tersebut. Sekiranya kita telah menelusuri jalan kejayaan pastinya kita akan sampai kepada matlamat yang kita impikan. Sebuah syair Arab ada menyebut,

ترجو النجاة ولم تسلك مسالكها
إن السفينة لا تجرى علي اليبس

Ertinya : Kamu impikan kejayaan (syurga) dan kamu tidak pula menyusuri jalan-jalannya, Seseungguhnya sebuah bahtera tidak mampu berlayar di persisiran pantai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan